Проблеми забезпечення інформаційної безпеки суб'єктами освітньої діяльності в цифровому освітньо-науковому середовищі закладів освіти
DOI:
https://doi.org/10.32347/st.2024.2.1204Ключові слова:
інформаційна безпека, компетентність, інформаційна культура, цифрове освітньо-наукове середовище, заклад вищої освітиАнотація
У науковій статті розглядаються сучасні проблеми забезпечення інформаційної безпеки суб’єктами освітньої діяльності в цифровому освітньо-науковому середовищі закладів освіти. В умовах війни (надзвичайних подій, пандемій) освітння діяльність субєктів переміщується у цифрове освітньо-наукове середовище закладів освіти, де себе ефективно зарекомендувало. Оскільки всі освітні процеси закладів освіти є інформаційними, а їх спотворення може призвести до негативних наслідкив, то виникає потреба у забезпеченні інформаційної безпеки. На підставі цього виокремлено стратегічну ціль забезпечення інформаційної безпеки в цифровому освітньо-науковому просторі закладу освіти - формування у субєктів культури особистої інформаційної та кібернетичної безпеки. Тому необхідно ще під час навчання формувати у здобувачів освіти інформаційну компетентність та особисту культуру інформаційної безпеки, особливо потребують здобувачі освіти гуманітарного профілю підготовки. Отже, метою статті є огляд проблем забезпечення інформаційної безпеки суб’єктами освітньої діяльності в цифровому освітньо-науковому середовищі закладів освіти. За результатом дослідження виокремлено та розглянуто багатоаспектність інформаційної безпеки в системі освіти, інформаційний захист суб'єкта навчальної (освітньої) діяльності, проблема відбору викладачем навчальної інформації та проблему захисту цифрового освітньо-наукового простору закладу освіти від внутрішніх та зовнішніх загроз. Підтверджено, що, формування інформаційної культури в освітньому процесі є багатоплановим поетапним процесом безперервної інформаційної підготовки здобувачів освіти. Саме рівень інформаційної культури є показником готовності суб'єкта до навчання і самоосвіти, розвитку і саморозвитку та характеризує ефективність використання інформації і інформаційних ресурсів в освітній та професійній діяльності в інформаційному просторі при обов'язковому забезпеченні вимог інформаційної безпеки.
Посилання
Kozubtsov I.M., Khlaponyn Yu.I., Protsiuk Yu.O. (2022). Metodolohichni osnovy pidhotovky fakhivtsiv informatsiinoi bezpeky v tekhnichnykh VNZ: filosofsko-tekhnichnyi aspekt. Informatsiina bezpeka. Naukovyi zhurnal. Skhidnoukrainskyi natsionalnyi universytet im. Volodymyra Dalia, 35-41.
Pro skhvalennia Stratehii rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022-2032 roky. Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy №286-r (2022). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-h
Kozubtsov I.M., Beskrovnyi O.I., Kozubtsova L.M., Palahuta A.M., Myronenko O.V. (2022). Tendentsii u osvitno-naukovomu prostori: problemy ta ryzyky. Visnyk Kremenchutskoho natsionalnoho universytetu imeni Mykhaila Ostrohradskoho, 1(132), 40–48.
Kozubtsov I.M., Kozubtsova L.M., Palahuta A.M., Snovyda V.Ie., Sukhomlynova O.V. (2023). Systematyzatsiia pidkhodiv do navchannia zdobuvachiv vyshchoi osvity v «tsyfrovomu osvitn-naukovomu seredovyshchi». Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii, 1(15), 373-383.
OECD (2002). Guidelines for the Security of Information Systems and Networks: Towards a Culture of Security. https://www.oecd.org/sti/ieconomy/
oecdguidelinesforthesecurityofinformationsystemsandnetworkstowardsacultureofsecurity.htm.
OECD (2015). Digital Security Risk Management for Economic and Social Prosperity: OECD Recommendation and Companion Document, OECD Publishing, Paris.DOI: http://dx.doi.org/10.1787/9789264245471-en.
Creation of a global culture of cybersecurity. UN Council Resolution. (2003). https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N02/555/24/PDF/N0255524.pdf?OpenElement.
Abdurazakov M., Korotenkov Yu., Muhidinov M. (2016). Educational space representation in cyberspace. International Conference “Education Environment for the Information Age” (EEIA-2016), 29, 01001, DOI: http://dx.doi.org/10.1051/shsconf/
Benkler Y. (2006). The wealth of networks: How social production transforms markets and freedom. New Haven, London: Yale University Press.
Kopecký K., Szotkowski R., Krejčí V. (2012). The risks of Internet communication. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 69, 1348-1357.
Livingstone S., Haddon L. (2008). Risky experience for children online: Charting European research on children and the Internet. Children and Society, 22(4), 314-323.
Livingstone S., Smith P. (2014). Annual research review: Harms experienced by child users of online and mobile technologies: the nature, prevalence and management of sexual and aggressive risks in the digital age. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 55(6), 635-654.
Pleshakov V. (2011). Teoryia kybersotsyalyzatsyy. M.: «Homo Cyberus».
Kozlov O., Guzikova L. (2017). Information security as requisition of educational organization activity. Teaching Methodology in Higher Education, 6(22), 43-50.
Khloponin Yu., Kozubtsova L., Kozubtsov I. (2021). On the need to ensure cybersecurity in educational information systems and technologies. Scientific and Practical Cyber Security Journal (SPCSJ), 5(3), 25-29.
Berdyaev N. (2022). Man and Machine (Problem of Sociology and Metaphysics of Technology). Courier of Kutafin, (4), 246-256.
Schwab K., Malleret T. (2020). COVID-19: The Great Reset. Edition 1.0. Switzerland. Cologny/Geneva: Forum publishing World Economic Forum.
Abdurazakov M., Batygov Z. (2021). Modern problems of ensuring information security in the educational and pedagogical sphere. Informatics and Education, 36(10), 57-64.
Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku tsyfrovoi ekonomiky ta suspilstva Ukrainy na 2018-2020 roky ta zatverdzhennia planu zakhodiv shchodo yii realizatsii. Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 17.01.2018 № 67-r. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80#Text.
Abdurazakov M. (2018). Teacher-student interaction in information-related educational environment: The culture of knowledge – cognition – informational communication. Pedagogy, (9), 39-46.
Kyrylenko N.M. (2012). Problemy informatsiinoi bezpeky osvitnoho seredovyshcha vyshchoho navchalnoho zakladu. Informatsiino-telekomunikatsiini tekhnolohii v suchasnii osviti: dosvid, problemy, perspektyvy: tretia mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia. Lviv, 1, 149-151.
Kozubtsov I.M., Kutsaiev V.V. (2013). Filosofiia informatsiinoi bezpeky v umovakh yii kibernetychnoho rozpovsiudzhennia v suchasnoi dynamichnii naukovoi kartyni svitu na prykladi nadannia znan molodym vchenym ta studentam. Hileia: naukovyi visnyk. Zbirnyk naukovykh prats, 73(6), 291–293.
Kukharska N.P. (2015). Otsinka informatsiinoho seredovyshcha vyshchykh navchalnykh zakladiv ta analiz zahroz yoho bezpetsi. Informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii v suchasnii osviti: dosvid, problemy, perspektyvy», 2, 31-35.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Ihor Kozubtsov, Nataliia Zinchenko, Andrei Kotenko, Ihor Averichev
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автор(и) та Редакція згодні на те, що Редакція також матиме право:
- здійснювати необхідне оформлення Твору/Статті за результатами його редакційної обробки;
- визначати самостійно кількість видань, друк додаткових копій і тираж Твору/Статті, кількість копій окремих видань і додаткових тиражів;
- опублікування Твору/Статті в інших виданнях, пов’язаних з діяльністю Редакції
В журналі діє ліцензія CC BY 4.0